lördag, mars 29, 2025

Brandskyddskrav vid servering av alkohol

Vid ansökan gällande serveringstillstånd är räddningstjänsten remissinstans till ansvarig myndighet. Det innebär att räddningstjänsten bedömer om lokalerna är lämpliga ur brandsäkerhetssynpunkt samt det maximala personantalet som får vistas i serveringslokaler. 

Detta är en vägledning gällande de underlag som räddningstjänsten behöver för denna bedömning. Om underlaget är otillräckligt kan räddningstjänsten inte yttra sig och tillståndsansökan riskerar att avslås. 

Lag (2003:778) om skydd mot olyckor (LSO) ställer bland annat krav på ägare eller nyttjanderättshavare att i skälig omfattning hålla utrustning för släckning av brand samt i övrigt vidta de åtgärder som behövs för att förebygga brand och för att hindra eller begränsa skador till följd av brand.

Två ölglas på ett bord

Alkohollagen (2010:1622) ställer i sin tur krav på att lokaler som används för servering till allmänheten eller för servering till slutna sällskap av den som har stadigvarande serveringstillstånd ska vara lämpliga från brandsäkerhetssynpunkt. Ansvaret för brandsäkerheten i serveringslokalen vilar alltså på verksamhetsutövaren och fastighetsägaren.

Utöver krav på byggnader ställer LSO även krav på att det ska bedrivas ett systematiskt brandskyddsarbete (SBA). Hur omfattande det systematiska brandskyddsarbetet behöver vara och hur det ska dokumenteras beror på hur verksamheten och lokalen ser ut. Bergslagens Räddningstjänst (BRT) kontrollerar det systematiska brandskyddsarbetet vid en tillsyn av verksamheten. 


Ansökan om serveringstillstånd 

BRT fattar inga beslut om serveringstillstånd ska beviljas eller inte. Vi är endast en av flera remissinstanser till alkoholhandläggaren. Vårt uppdrag är att hjälpa till i bedömningen om lokalen är lämplig ur brandsäkerhetssynpunkt. 

För att vi ska kunna säga om lokalen är lämplig eller inte krävs att du skickar med dokumentation som visar hur brandskyddet ser ut. Vi rekommenderar att du tar hjälp av en sakkunnig inom brand för att underlaget ska bli rätt utifrån lokalens förutsättningar och gällande regler.  

Renovering eller ändring av verksamhet i lokalerna 

Om lokalerna samtidigt renoveras eller är i en bygglovsprocess är det viktigt att även dessa handlingar bifogas i ansökan för serveringstillstånd. Räddningstjänsten yttrar sig till alkoholhandläggaren utifrån de handlingar som inkommit. Om verksamheten eller fastighetsägaren senare avser skicka en bygganmälan eller söka ett bygglov, så är räddningstjänsten en remissinstans även till bygghandläggaren. 

Är du osäker på om renoveringen är bygglovspliktig så ska du höra av dig till kommunen. Ska verksamhetsklassen ändras i lokalerna så är det i princip alltid bygglovspliktigt, exempelvis om tidigare bostads- eller kontorslokaler ska ändras till restaurang/krog. I en bygglovsprocess krävs bland annat att lokalernas brandskydd dokumenteras enligt Boverkets byggregler (BBR29). Vid ett remissyttrande från räddningstjänsten kan det därför komma fler kommentarer gällande brandskyddet från räddningstjänsten än vid ett remissyttrande för ett alkoholserveringstillstånd. Därför är det viktigt att skicka med all information som finns gällande lokalernas och verksamhetens brandskydd i din ansökan för serveringstillstånd. 

BRT utför tillsyn av serveringslokaler  

Enligt den fastställda tillsynsplanen ska BRT utföra en tillsyn enligt LSO vid alla verksamheter som erhåller stadigvarande alkoholserveringstillstånd enligt Alkohollagen (2010:1622). Tillsynen syftar till att bedöma om ägare och nyttjanderättshavare uppfyller 2 kap. § 2 i LSO:  

”Ägare eller nyttjanderättshavare till byggnader eller andra anläggningar skall i skälig omfattning hålla utrustning för släckning av brand och för livräddning vid brand eller annan olycka och i övrigt vidta de åtgärder som behövs för att förebygga brand och för att hindra eller begränsa skador till följd av brand.” 

Vid tillsynen bedömer räddningstjänsten särskilt om släckutrustning, brandteknisk avskiljning och utrymningsvägar är tillfredsställande. Tillsynen är avgiftsbelagd enligt taxan tillsyn enskilda förhållanden, se BRT:s hemsida för gällande taxa. 

Verksamheter med stadigvarande alkoholserveringstillstånd och som håller öppet efter klockan 23.00 tillsynas även regelbundet enligt fastställda frister i BRT:s tillsynsplan. Ett serveringsställe med öppet efter 23.00 för 50–150 personer tillsynas vart 4:e år, om serveringsstället tänkt för fler än 150 personer och har öppet efter 23.00 är fristen 2 år. 

Ett serveringsställe kan i övrigt även tillsynas utifrån att räddningstjänsten fått tips om brister i brandskyddet. Även en sådan tillsyn är avgiftsbelagd enligt taxan tillsyn enskilda förhållanden. Således är det viktigt att upprätthålla det systematiska brandskyddsarbetet för att undvika att brister uppstår i brandskyddet. 


Brandskyddshandlingar vid ansökan om alkoholserveringstillstånd 

Nedan listas den dokumentation som räddningstjänsten behöver för att kunna lämna yttrande. Om din tillståndsansökan även gäller en uteservering måste du ta med uppgifter från den också i underlaget. 

  1. Ritning över lokalen. Ritningen ska vara skalenlig och visa hur lokalen är möblerad. Det ska också stå om det finns andra verksamheter i samma byggnad.  
  1. Personantal. Hur många personer vill ni söka tillstånd för? Om du behöver hjälp att bestämma personantal för din lokal kan du kontakta en sakkunnig inom brand. 
  1. Utrymningsvägar. Antalet utrymningsvägar från lokalerna ska redovisas och märkas ut på ritningen. Samtliga utrymningsvägar ska vara försedda med vägledande markering (utrymningsskylt). Om någon utrymningsväg inte leder direkt ut till det fria ska den redovisas mer noggrant (exempelvis med foton där du hänvisar till ritningen). 
  1. Dörrar och beslag. Det ska gå att se hur breda dörrarna är och i vilken riktning dörren öppnas i utrymningsväg (inåt/utåt). Dörr i utrymningsväg ska kunna öppnas utan nyckel eller annat redskap. Med ökat personantal följer ökade krav på dörrbredd samt beslag/trycken. 
  1. Brandtekniska installationer. Här ska det framgå om lokalerna är utrustade med brand- och utrymningslarm, brandvarnare, sprinkler eller punktsläcksystem vid stekbord/fritös. 
  1. Brandtekniska avskiljningar. Brandtekniska avskiljningar (s.k. brandcellsindelning) ska redovisas. Både inom verksamheten (exempelvis mellan kök och publika ytor) samt mot andra verksamheter och utrymningsvägar. Om du behöver hjälp med hur din lokal är brandtekniskt avskild kan du kontakta fastighetsägare eller sakkunnig inom brand. 
  1. Släckutrustning. Här ska framgå var brandsläckare och/eller liknande finns. 
  1. Gasol. I de fall gasol hanteras i tillståndspliktig mängd i lokalerna (2 liter inomhus och 60 liter utomhus) ska tillståndsbevis skickas med alternativt sökas. 
  1. Brandskyddskontroll. Godkänt protokoll gällande imkanal ska bifogas i ansökan. 
  1. Rutiner vid nödläge. Beskriv hur verksamheten agerar vid brand eller annat nödläge som leder till utrymning och vem som har ansvaret för att dessa handlingar utförs. 
  1. Brandskyddsdokumentation. För byggnader som har uppförts eller ändrats med krav på bygglov/anmälan efter 1994-01-01 finns det krav i Boverkets Byggregler (BBR) på att upprätta en brandskyddsdokumentation. Om din verksamhet ska bedrivas i en sådan byggnad ska brandskyddsdokumentationen alltid skickas med ansökan. Är lokalerna under pågående renovering så kan den aktuella brandskyddsbeskrivningen eller andra brandskyddshandlingar bifogas i ansökan. 

Exempel på ansökan 

Nedan ses exempel på hur en ansökan kan se ut. Ansökan kan med fördel kompletteras med bilder från verksamheten. 

  1. Aktuella ritningar ses nedan eller bifogas.
  2.  Tillstånd söks för totalt 150 personer. Aktuellt maximalt personantal är i dag okänt.
  3. Utrymningsvägar ses på ritning. Samtliga leder direkt ut på gatan utanför och lokalerna är belägna i markplan
  4. Dörrar ses på ritning. Dörröppning 0,90 * 2.10 m. Vanliga dörrhandtag med nyckellåsning utsida och vred på insidan.
  5. Brandvarnare finns placerade i restaurangdel samt toalett
  6. Brandcellsgränser har markerats med rött på ritning
  7. Brandsläckare finns utplacerade på ritningen. Vid stekbord finns automatiskt släcksystem
  8. Tillstånd för hantering av gasol har sökts hos Bergslagens Räddningstjänst
  9. Godkänt protokoll gällande imkanal bifogas.
  10. Det ska finnas rutiner för hur en utrymning av lokalen ska gå till. Detta kan exempelvis innebära att musikanläggningen stängs av, ljuset i lokalen tänds och att personal uppmanar till utrymning via högtalaranläggning
  11. Inga ändringar som omfattar bygglov har skett sedan 1994 och pågående renovering är inte bygglovspliktig, brandskyddsdokumentation bifogas därför inte.